Toyota RAV4 slaví již tři desetiletí existence od doby, kdy proměnila automobilový trh, aby si postupně vydobyla postavení kultovního modelu SUV, jenž přichází se stále novými technologiemi a dokáže předvídat očekávání zákazníků.
V březnu 1994 se na ženevském autosalonu poprvé představil nový typ tehdy neobvyklého vozu: kompaktní SUV s pohonem všech kol a samonosnou karoserií. Toyota RAV4 byla ryzím originálem, jenž se rozhodl prošlapat novou cestu v podobě živého a všestranného vozidla, navrženého v souladu s nároky moderního života.
Samotný pojem „SUV“ byl v době svého vzniku nezvyklý, ale již od zahájení prodeje v květnu 1994 se tento vůz setkával s bezvýhradně pozitivním přijetím ze strany médií i zákazníků.
Návrháři pověření vývojem první Toyoty RAV4 se drželi konkrétních cílů, aby zůstali věrni původní vizi, poprvé zhmotněné konceptem RAV-FOUR, představeným v roce 1989 na autosalonu v Tokiu.
Velký prostor ve sportovním hávu
Nový model měl nabídnout velkorysý prostor v kompaktním, sportovním a výrazném hávu. V novém typu vozidla se řidič mohl usadit o něco výše, což znamenalo lepší výhled na vozovku, a tedy i vyšší jistotu za volantem po větší požitek z jízdy.
Vedle robustních terénních schopností měl vůz nabídnout i odpovídající jízdní schopnosti a cestovní pohodlí, resp. splňovat nejvyšší standardy bezpečnosti a provozní hospodárnosti. V souladu s těmito zásadami procházela RAV4 postupnou proměnou zahrnující doposud pět generací, jejichž vývoj byl založen na očekávání měnícího se vkusu zákazníků; neméně významný byl i vliv uvedeného modelu na automobilový segment SUV pro volný čas.
Středobodem více než tři dekády dlouhého vývoje tohoto modelu jsou tradičně inovace, o čemž svědčí i brzké nasazení hospodárných technologií pohonu. Zasazení Toyoty zkoumat nové technologie ke snižování ekologických dopadů demonstrovala RAV4 již v roce 1997, kdy se na vybraných trzích začala prodávat elektrifikovaná verze RAV4 na baterie (BEV).
Toyota prostřednictvím RAV4 postupně do segmentu SUV uvedla špičkovou technologii hybridního pohonu (HEV) (v rámci třetí generace v roce 2016), která doplnila stávající nabídku hospodárných benzínových a naftových motorů. V roce 2020 nabídku rozšířila verze Plug-in Hybrid (PHEV) v souladu s multi-technologickým přístupem Toyoty k uhlíkové neutralitě – spočívajícím v odhodlání značky poskytovat nejrůznější druhy pohonu podle konkrétních potřeb zákazníků, podmínek trhu i možností místní infrastruktury.
Uvedené elektrifikované verze přispěly k ještě vyššímu požitku z jízdy s RAV4, a to nejen díky tichému chodu hybridního ústrojí, ale i vylepšené dynamice stále výkonnějších elektromotorů pro ještě agilnější zrychlování. Toyota mezitím novátorsky využívala nové platformy i modernizované podvozkové technologie, aby s každou novou generací ještě posílila suverénní jízdní charakter, stabilitu a neocenitelný požitek za volantem.
Vylepšování vozu se během posledních 30 let zaměřilo nejen na jízdní schopnosti a provozní hospodárnost, ale i praktickou využitelnost. RAV4 je schopným parťákem s velkorysou nabídkou místa pro zavazadla – i s nesklopenými zadními sedadly – zatímco stále prostornější přívětivý interiér s každou novou generací nabízí nejmodernější multimediální systémy.
Prioritou RAV4 je tradičně bezpečnost posádky i ostatních účastníků silničního provozu. V souladu se strategií Toyoty zpřístupňovat moderní bezpečnostní výbavu všem zákazníkům bez rozdílu se v modelech RAV4 v průběhu let představily nejnovější systémy Toyota Safety Sense, pomáhající řidičům vyhnout se nejrůznějším druhům rizik v silničním provozu.
Toyota RAV4 již přes 30 let zůstává věrna své smělé originální filozofii a předvídá měnící se potřeby zákazníků, čímž si vysloužila postavení automobilové ikony a dosáhla mimořádných prodejních úspěchů napříč celým světem. V letech 2018 a 2019 byla nejprodávanějším modelem SUV světa; koncem roku 2023 Toyota evidovala 14 milionů prodaných vozů RAV4, z toho více než 2,5 milionu v Evropě. Hybridní elektrické a plug-in hybridní pohony nyní v Evropě volí dokonce 91 % zájemců o novou Toyotu RAV4, přičemž k největším zdejším trhům patří Francie, Itálie, Polsko, Španělsko a Velká Británie.
Na českém trhu se pro RAV4 rozhodlo již bezmála 22 000 zákazníků.
Počátky
Nápady stojící za modelem RAV4 (zkr. „Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive“) automobilka poprvé zhmotnila v konceptu RAV-FOUR v roce 1989 na autosalonu v Tokiu, kdy vyjádřila záměr vytvořit kompaktní vůz s pohonem všech kol. Tehdy se jednalo pouze o návrhářskou studii bez potřebných detailů, které by se jinak objevily u modelu ve fázi vývoje, avšak ze strany veřejnosti se setkala s nadšeným přijetím. V roce 1991 získal projekt zelenou a vývoj mohl začít.
První generace, 1994–2000
Původní Toyotě RAV4 návrháři propůjčili smělý, originální a zajímavý vzhled s nekonvenčními poutavými křivkami a jedinečnými linkami. Na zádi upevněné rezervní kolo poukazovalo na terénní schopnosti RAV4, zatímco nový svěží styl stejně dobře zapadl do prostředí města i venkovské krajiny. Původní Toyota RAV4 byla dvou- nebo třídveřovým modelem s kompaktními proporcemi o délce jen 369 cm. Výkon obstarával napříč uložený benzínový motor 2,0 litru o výkonu 129 koní; převodovka zajišťovala stálý pohon všech kol. Z inovací tohoto vozu, které se postupně staly normou, jmenujme lehkou samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení zadních kol. Zvýšená poloha za volantem RAV4 přinesla lepší výhled na vozovku, zatímco kompaktní rozměry usnadnily manévrování. Svojí mrštností a nabídkou cestovního pohodlí pak vůz více připomínal hatchback než vozy s pohonem všech kol. V roce 1996 se modelová řada rozšířila o pětidveřové provedení (o délce 410 cm) a variantu s pohonem samotných předních kol; následovala třídveřová verze se stahovací látkovou střechou. V roce 1997 se na vybraných trzích nabízel bateriový elektromobil s poháněnou přední nápravou. Disponoval skromným výkonem 45 kW (63 k) a bateriemi typu NiMH zabudovanými pod podlahou; dojezd činil přibližně 200 km.
Druhá generace, 2000–2006
S nástupem milénia přišla i druhá generace RAV4, vyvinutá na základě zkušeností, které Toyota získala v rámci výroby svého průkopnického modelu. Nová platforma, nový systém zavěšení kol a stálý pohon všech kol AWD přinesly dynamickou, ale současně i pohodlnou jízdu na cestách i necestách; k pohodlí v interiéru přispělo luxusnější provedení kabiny. K užitným vlastnostem a komfortu na palubě napomohl nový způsob obestavění prostoru, větší rozsah posouvání sedadel a vyšší variabilita uspořádání zadních sedadel. Přínosem k trvalé udržitelnosti bylo široké využití snadno recyklovatelného materiálu TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) a součástí zvukové izolace z recyklovaných materiálů. Tří- i pětidveřové provedení se zároveň o něco zvětšilo, konkrétně o 5,5 cm, resp. 4 cm. V nabídce se objevily dva zážehové motory: jednotka 1,8 litru o výkonu 123 koní, resp. 2,0 litru o výkonu 150 koní. Stálý pohon všech kol byl spojen s centrálním samosvorným diferenciálem; zákazníci mohli variantně zvolit zadní diferenciál Torsen montovaný z výroby. V roce 2001 se poprvé objevila Toyota RAV4 s naftovým motorem 2,0 litru D-4D s přímým vstřikováním paliva a výkonem 116 koní.
Třetí generace, 2006–2012
Ve třetí generaci Toyota RAV4 opět o něco narostla a prodělala změny, které přinesly i nový rafinovanějších vzhled. V souladu s potřebami a preferencemi zákazníků se nová Toyota RAV4 začala nabízet výhradně v pětidveřovém provedení. Nový model, ve třetí generaci postavený na zcela nové podvozkové platformě, narostl do délky o 19 cm; pro Spojené státy a další trhy se vyráběla i verze s prodlouženým rozvorem. S novou generací se poprvé představil nový systém pohonu všech kol od Toyoty s elektronicky řízenou spojkou, ovládanou automaticky podle rychlosti vozidla, polohy škrticí klapky, úhlu natočení kol a sil příčného zrychlení. K dalšímu zlepšení jízdních schopností RAV4 přispěl premiérově uváděný asistent pro sjíždění příkrých svahů a asistent rozjezdu do kopce. Rozšířila se i nabídka motorů s benzínovými jednotkami 2,0, 2,4, 2,5 a 3,5 litru, resp. novým naftovým agregátem 2,2 litru.
Čtvrtá generace, 2013–2018 Toyota RAV4 čtvrté generace nasadila standardizovaný rozvor pro všechny světové trhy a opět vyrostla do délky, tentokrát o 23,5 cm – díky tomu se zavazadlový prostor mezigeneračně zvětšil o plných 47 procent. Zcela nový systém zavěšení kol napomohl zvýšit jízdní pohodlí a přinesl lepší zpětnou vazbu pro řidiče, a to bez negativních dopadů na stabilitu. Představila se vyspělejší technologie pohonu AWD s novým inteligentním systémem dynamického řízení točivého momentu (DTC) a dvojicí nových funkcí: systémem Cornering Control (pro ovladatelnost vozu v zatáčkách) a jízdním režimem Sport. Nabídka pohonů původně zahrnovala benzínové jednotky 2,0 litru a 2,5 litru, resp. naftové motory 2,0 a 2,2 litru, avšak v roce 2016 se Toyota RAV4 dočkala vůbec nejvýznamnější změny. Poprvé se představilo plně hybridní elektrické provedení, tedy první kompaktní SUV s hybridním pohonem od Toyoty, nabízející celkový systémový výkon 197 koní a elektronicky řízený pohon všech kol „E-FOUR“. Hybridní pohon přinesl nejen výkon, jaký zákazníci