Naše Toyota Hilux byla v roce 2022 opět součástí týmu Moto Racing Group na Rallye Dakar! Pojďte si v následujících řádcích projít zákulisí závodu společně s majitelem týmu MRG Ervínem Krajčovičem.
Dakar rallye je považován za nejnáročnější motoristický závod na světě. Dva týdny a tisíce kilometrů, které musely zdolat závodní posádky, ale také doprovodné týmy během letošního ročníku pořádaném znovu v Saudské Arábii.
Český tým, Orion – Moto Racing Group, má za sebou už 9. účast v řadě a nezbytnou součástí jejich dakarské “výbavy” jsou doprovodné vozy Toyota. “Kdysi před lety jsme do flotily zařadili 150 Land Cruiser. Postupem času se řady rozrostly a nyní využíváme Toyoty hned tři,” upřesnil majitel týmu, Ervín Krajčovič.
Přestože je český tým zaměřený pouze na závodní motocykly, neobejde se bez logistického zajištění několika automobilů. A to je chvíle, kdy je nezbytné mít techniku, na kterou je třeba se v náročných podmínkách spolehnout a zároveň poskytne komfort pro celou posádku. “Součástí týmu máme ke “stopadesátce” ještě dva vozy Toyota Hilux. Na Dakar lze registrovat dva různé typy tzv. press car – s nezbytnou úpravou, nebo sériový. 150 Land Cruiser a jeden Hilux mají ochranný rám, kompresor pro dofukování pneumatik, závodní sedačky, čtyřbodové pásy nebo třeba přídavná světla. Tato auta jsou vybavena speciálními navigačními přístroji a mohou kdekoli po závodní trati. Přes duny, řečiště.. Záleží pouze na posádce, jaké místo na dráze si k focení nebo natáčení vybere. Novinářská auta, která jsou určena pro přesun z bivaku do bivaku takové vybavení nepotřebují. Nicméně i tak je důležité, abychom se na ně mohli spolehnout, jelikož každý den potřebujeme dostat lidi i materiál zase zpět do bivaku. Po všech dlouholetých zkušenostech nám z Toyota vyšla jako jednoznačná volba,” pokračuje Krajčovič.
A jak vlastně takový den na Dakaru probíhá? Doprovodné týmy odjíždí z bivaku ještě daleko před svítáním a pokračují stovky kilometrů dál do dalšího bivaku. Pokud máte novinářské auto upravené na závodní dráhu, najezdí spoustu kilometrů v offroadu, aby se posádka dostala na potřebná místa. V takovém případě se pohybuje po stejné trase, jako závodníci. Díky tomu mohou vznikat krásné akční fotky a záběry přímo z pouště.
“Na letošní ročník Dakaru se nám podařilo postavit asistenční kamion, ale loni jsme na Dakaru Hiluxe využili spolu s dodávkami k přepravě části zázemí. Celý Dakar odvozil přívěs, se kterým jsme se několikrát podívali do terénu. Je skvělé, že se na jeho služby, také díky spolupráci s Toyota Auto Eder, můžeme spolehnout každý rok,” doplňuje Ervín Krajčovič, jehož tým loni vyrovnal nejlepší český výsledek na Dakaru 10. místem a letos se probojoval hned 2x mezi nejlepších 10 v jednotlivých etapách.